RODO – kogo dotyczy i jakie obowiązki nakłada?

0
639

RODO to Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych Parlamentu Europejskiego i Rady UE. Przedmiotem obecnej regulacji było ustalenie reguł regulujących gromadzenie oraz wykorzystywanie informacji osobowych na obszarze całej Unii Europejskiej. Ustawa miała także umożliwić płynniejszy transfer informacji osobowych między państwami członkowskimi. Przedstawione reformy wprowadzały szereg kolejnych obowiązków oraz procedur na inwestorów.

Co to jest RODO?

General Data Protection Regulation (GDPR), więc Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO) zostało przyjęte w kwietniu 2016 r. poprzez Parlament Europejski oraz Radę Unii Europejskiej oraz od 24 maja 2016 r. zmienia naszą ustawę o ochronie danych osobowych. Regulacja owa ma znormalizować przepisy na obszarze całej Unii Europejskiej, w szczególności w nawiązaniu do inwestorów. Przepisy rozporządzenia dotyczą ochrony informacji osobowych osób fizycznych w związku z ich przetwarzaniem.

Jakie czynności podlegają RODO?

Pod RODO podlega wykorzystywanie informacji osobowych. By móc stwierdzić, czym jest przetwarzanie danych osobowych, na starcie odpowiednio trzeba wytłumaczyć, czym są informacje osobowe. Informacje osobowe to dane, za pomocą jakich można zidentyfikować daną osobę. Czasem do poznania starczy jedna informacja (np. najwyższa osoba w zespole), czasem tychże informacji musi być więcej (np. imię, nazwisko oraz data urodzenia).

RODO w biznesie, więc kto winien wykorzystywać rozporządzenie

Niezwykle istotną rzeczą, jaka wzbudza mnóstwo obiekcje, jest to, kto musi korzystać z RODO. Rozporządzeniu unijnemu podlega każdy inwestor, jaki prowadzi działalność gospodarczą na obszarze Unii Europejskiej. Obowiązkowi temu podlegają choćby delegatury lub agencje firm spoza Unii. Z RODO korzystać musi więc osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, firmę lub wielką spółkę. Nie istotna jest także narodowość osób, jakich informacje przetwarzamy i miejsce, gdzie znajdują się serwery z informacjami o klientach.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych musi być wyraźna oraz obejmować żądaną formę jej określenia jako „okazanie woli w postaci oświadczenia” czy „wyraźnego działania potwierdzającego”. Jeśli przetwarzanie odbywa się na bazie zgody, administrator musi być w stanie okazać, iż osoba, jakiej informacje dotyczą, okazała zgodę na przetwarzanie własnych danych osobowych. Jeśli osoba, jakiej informacje dotyczą, okaże zgodę w pisemnym potwierdzeniu, jakie dotyczy również pozostałych spraw, pytanie o zgodę musi zostać zaprezentowane w sposób umożliwiający precyzyjnie oddzielić je od innych rzeczy, w prostej oraz łatwo dostępnej postaci.

Zmiany w regulaminach

Wprowadzenie RODO ustanawia, iż dzięki niemu klienci będą niezwykle świadomi tego, jak wykorzystywane są ich informacje osobowe oraz jakie mają w tymże obszarze prawa. Więc także sklepy internetowe mają obowiązek wprowadzenia do własnych regulaminów kolejnych zapisów, informujących klientów o tymże, w jakim celu oraz w jaki sposób ich informacje są przetwarzane. Prócz tego, sklep internetowy musi zapewnić we własnym regulaminie, iż nie upubliczni informacji osobowych klienta odmiennym instytucjom, natomiast klient ma prawo zgłosić administratorowi chęć zaprzestania ich przetwarzania.

Poprzedni artykułPomoc prawna dla przedsiębiorców- kiedy warto z niej skorzystać?
Następny artykułRozwój zawodowy – jakie kursy warto zrobić?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj